Bloemen (2)

Saaie consultants gezocht!

Het ontbreekt in geen enkele wervingstekst van een personeelsadvertentie of recruiter: het woord innovatief. Innovatief in de zin van oplossingen bedenken buiten de gebaande paden, verrassende samenwerking zoeken met andere sectoren of diensten en visionair zijn met het oog op de maatschappelijke en financiële continuïteit van een organisatie.

Stip op de horizon

Is er iets tegen op innovatief zijn? Geenszins. Landelijk gezien groeide sinds het uitbreken van de economische en financiële crisis de noodzaak tot grondige hervormingen. De zorg, woningmarkt, banken en zelfs de goede doelen. Wie ontkwam er niet aan? Juist in tijden van vernieuwing staan er mensen op die de stip op de horizon weten te benoemen en op een andere manier durven kijken en handelen.

Waarmaken

Het benoemen van vernieuwingen is één, het implementeren én waarmaken is vervolgens twee. Om in termen van competentiemanagement te blijven: in deze fase groeit de roep om ‘blauw’ en ‘groen’ in plaats van ‘rood’ en ‘geel’ - meer saaie in plaats van extraverte types, dus. Mensen die structureren, mijlpalen in beeld brengen, een planning maken en anderszins ondersteunen. De saaien zijn vaak degene die ervoor zorgen dat bijvoorbeeld KCC-medewerkers de juiste bagage hebben om iets helder telefonisch uit te kunnen leggen.

Tot op de komma

Natuurlijk betekent saai niet dat er nooit gelachen wordt of samen een glas wordt gedronken. Onze moraal van saai is implementeren tot op de komma. En vooral de gevolgen van veranderingen tot op het niveau van één klant in beeld brengen. We dagen ze uit, HR-managers en recruiters. Wanneer neem je saai op in je wervingstekst? Het is er toch de tijd voor…?

Samen leven
189